Maandag 5 augustus . Ervy le Chatel-Collan 26km.

6 augustus 2013 - Chablis, Frankrijk

Maandag 5 augustus .  Ervy le Chatel-Collan 26km.

De laatste loodjes wegen het zwaarst….

Om 07.00 uur trokken we de deur van de gite dicht en gingen we op pad. Het zou vandaag een lange etappe worden. Noodgedwongen, omdat er geen slaapplek op kortere afstand te vinden  was. De ochtendmist hing nog over de velden en we zagen nog twee herten uit het bos komen. We liepen het eerste deel over de weg, omdat we zo een paar km. konden inkorten. Gelukkig was het erg rustig. Het was vrij vlak met veel bos. Tussen de middag staken we het Canal du Bourgogne over en liepen we de heuvels weer in over een erg mooi pad. Inmiddels was het al ruim 30 graden.

ochtendgloren bij Ervy le Chatel lange schaduwen in de vroege ochtend omgeving Chessy les Pres (2) sluis in Canal de Bourgogne

De laatste 8 km. waren dan ook weer erg zwaar. Maar we zijn dat nu al weer vergeten, want we hebben een  gite voor 18 personen helemaal voor onszelf. Een enorm grote woonkeuken en een ruime slaapkamer en douche. Boven in het dorp zit een wijnhuis die chablis verkoopt. We zijn weer in een beroemde wijnstreek aangekomen. We mochten verschillende wijnen proeven en licht beneveld liepen we de berg weer af met een heerlijke fles chablis brechain uit 2010 van wijnhuis “ Dampt”. Die hebben we lekker opgedronken bij een magnetronmaaltijd van rijst met kip, die we de hele dag met ons meegezeuld hadden, omdat we geen dorpjes met winkel zouden tegenkomen. In de avond brak er nog een kort maar hevig onweer los en het water stroomde als een wild riviertje door de straat. Vroeg naar bed, want het heeft ons vandaag een hoop energie gekost. We hebben echt heerlijk geslapen.  (het best van alle nachten tot nu toe)

omgeving Vezannes (2) omgeving Vezannes kerk Collan plensbui in Collan (2)

Dinsdag 6 augustus. Collan-Chablis  8 km.

Een dag toeristje spelen…..

Over een plateau loopt een oud pad van Collan naar Chablis. Erg mooi, met prachtige uitzichten. We komen midden tussen de wijngaarden van Chablis. Het was een korte wandeling en we zijn al voor het middaguur in ons hotel. Daar hebben we de rugzakken neergezet en zijn we een toeristische route door het stadje gaan wandelen. Het is een heel oud plaatsje, dat al beschreven werd  in het jaar 857.  Erg leuk om alles op ons gemak te bekijken en om lekker op een terrasje mensen te kijken.

hoogvlakte bij Collan (2) stenige grond zicht op Chablis Chablis (3)

Ons hotel is weer een verhaal apart. Het is een gemoedelijk gebeuren voor een heel schappelijke prijs. De tussenmuren zijn van karton, evenals de kamerdeur en het toilet is achter een  (vrij doorzichtig) gordijn verscholen.  Je zal hier toch samen voor de eerste keer met vakantie zijn…. Er schiet ons een toepasselijk woord te binnen, die dit alles samenvat als “ genereuk” (genereux)

1. Susan, Dennis en lize:
    6 augustus 2013
    Hallo ouwe wandelaars,

Wat een verhalen weer op jullie blog! Wij zitten nu lekker op de camping en ik heb jullie verhalen voorgelezen. We zeiden net dat we het jullie toch niet nadoen, al die afstanden met de benenwagen! En steaks kan er een boek gedrukt worden met alle mooie reisverslagen, leuk geschreven!!

Wij gaan morgen een dagje naar Walibi en Hans en Ingrid blijven bij lize...jullie veel succes met de tocht verder! We houden contact!

Xxx Dennis, suus, lize, Hans, Ingrid, Mischa en Kim