Donderdag 8 augustus. St. Cyr les Colons 19 km.

11 augustus 2013 - Saint-Germain-du-Bois, Frankrijk

Donderdag 8 augustus. St. Cyr les Colons  19 km.

Een ontspannen dag….

Vandaag hadden we voor het eerst een shirt met lange mouwen aan, want de dag begon fris. Het was perfect wandelweer! Toen we het dorp uit waren, hebben we de “route soleil”, de grote autobaan naar het zuiden,  gekruist. Daarna ging het via een pad langs velden, zonnebloemen en door bossen verder. Soms stevige klimmetjes met mooie uitzichten. In Cravant kwamen we Marga weer tegen en hebben we bij het plaatselijke café koffie gedronken. Cravant is een oud plaatsje met een vakwerkhuis  waar Jeanne d’ Arc nog heeft geslapen. We hebben boodschappen voor vanavond gekocht, want vandaag was dit weer de enige mogelijkheid om inkopen te doen. Na Cravant ging er een pad stevig de hoogte in en we liepen verder richting de rivier de Cure.

huis waar Jeanne d\'Arc heeft verbleven dorpsfontein in Cravant (3) omgeving Cravant (4) Inge en Marga op weg naar Accolay (3) kunstwerk bij Accolay omgeving Bessy sur Cure (2) onze gite in Bessy sur Cure

Nu zijn we in Bessy sur Cure in de gemeentelijke gite en de heerlijkste geuren komen me tegemoet. Joop staat te kokkerellen en maakt een pastamaaltijd met een  verse groentesaus klaar.

Vrijdag 9 augustus. Bessy sur Cure- Lac Sauvin 12 km

Geen “ lac ” te bekennen…..

Vandaag is Marga al eerder vertrokken omdat zij naar Vezelay loopt. Wij gingen pas om 08.30 uur weg omdat we vandaag maar een korte afstand hoeven te gaan. In Arcy sur Cure, een dorpje met een heel oude brug, hebben we inkopen gedaan en daarna ging het omhoog en omhoog en keken we uit op veel bossen, afgewisseld met velden waar de rollen stro lagen te wachten om opgehaald te worden met tractoren. Op een bankje op een mooi punt  hebben we gepauzeerd en voor we er erg in hadden liepen we Lac Sauvin binnen. Het is een klein gehuchtje en we verblijven in een groot, oud schoolgebouw dat verbouwd is tot verblijfsruimte voor groepen. Er zijn veel slaapkamertjes en wij zijn de enige gasten. We hadden van te voren bedacht dat we lekker aan de waterkant van het lac zouden gaan zitten, maar helaas….er is helemaal geen lac, dus zitten we in de tuin. Ook lekker….

Inge op de brug in Arcy sur Cure (2) omgeving Lac Sauvin (2) eten in de gite van Lac Sauvin de circustent bij de gite van Lac Sauvin straatje in Lac Sauvin het erf van malle Pietje omgeving Lac Sauvin (4)

We mochten gebruik maken van een ander gebouw om daar ons eten in de magnetron te verwarmen. We mochten uit de koelkast ook een toetje en wat kaasjes nemen. De beheerder vertelde ons dat dit alles het hele jaar door gebruikt wordt als een soort kindervakantiekamp waar van alles georganiseerd kan worden. Er stond zelfs een circustent op het terrein waar de kinderen hun eigen voorstelling kunnen geven. Na het eten hebben we nog even een rondje door het dorp gemaakt en ons verwonderd over het leven hier. Er staan krotten van huizen en opgeknapte woningen naast elkaar. We zien frisse tuintjes en erven waar Zwiebertje en Malle Pietje zich helemaal in hun element zouden voelen. Er is een fris speelpleintje voor kinderen en een jeu de boule-plaatsje. Er is een kaasboerderij en een tuin met allemaal konijnenhokken, scharrelkippen en straatkatjes. We worden nieuwsgierig en argwanend bekeken. Leuk, om even wat sfeer te proeven van zo’n Frans plattelandsgehuchtje.

Zaterdag 10 augustus. Lac Sauvin-Vezelay  19km.

We hebben vandaag weer een mijlpaal bereikt!

De tocht ging vandaag naar Vezelay, een beroemde vertrekplaats van pelgrims op weg naar naar Santiago de Compostela. Het landschap verandert weer: de heuvels worden steeds hoger. Het zicht was helder en we zagen Vezelay al op 10 km. afstand liggen. Een imposante aanblik: een stad boven op een berg met de basiliek daar bovenuit torend. De laatste kilometers gingen  over een oud pad en Vezelay kwam steeds dichterbij. Een prachtig gezicht! De weg naar de stad  ging over een keienpad, steil omhoog. Dat was even zwoegen…Het was natuurlijk onze eer te na om over de asfaltweg te gaan.

heel in de verte Vezelay Vezelay in de verte (2) pelgrimsbordje bij Vezelay

En dan opeens sta je midden tussen hordes toeristen op het plein voor de basiliek. Dat is even wennen….het duurde even voordat we ons konden  melden bij de paters voor onderdak en in de tussentijd hebben we de basiliek bekeken. Het is gebouwd in Romaanse stijl en er schijnen relikwieën  te liggen van Maria Magdalena. Toen we ons konden melden bij de paters werden we ontvangen door een seminarist die net begonnen was aan zijn taak om pelgrims op te vangen. Wij waren zijn “ eerste pelgrims”. We hadden geluk. We kregen de laatste beschikbare kamer in huize Bethanie, onder in het plaatsje. Er was een gemeenschappelijke keuken waar we gebruik van konden maken. Even later kwam er een stel uit Limburg, die ook op onze kamer ingedeeld waren. Om 18.00 uur zijn we weer naar boven gelopen en hebben we een gezongen mis (in het Frans gezongen door paters en zusters) bijgewoond. Het klonk erg mooi en heel devoot. Terug in ons huis hebben we zelf een maaltijd klaargemaakt en hebben we zitten kletsen met een Fransman die op de fiets naar Assisi in Italië gaat en met het Limburgse stel die de zuidelijke variant van de route lopen. (via Nevers)

basilique interieur basilique Vezelay interieur basilique Vezelay (2) biddende non schelp laatste blik op Vezelay (2)

We hebben goed geslapen (in de onderste bedden) en de volgende ochtend werden we uitgeleide gedaan door de seminarist die als afscheid een pelgrimslied voor ons zong in de deuropening. Heel speciaal…

Zondag 11 augustus. Vezelay-Saint Germain du Bois.  24km.

Heel veel Nederlanders……

Het was vandaag weer een geweldige tocht. We liepen de eerste 10 km. door een groot dicht bos via allemaal kleine slingerpaadjes.  Dan opeens houdt het bos op en kijk je heel verrassend opeens kilometers ver. Het is  een prachtig landschap vol heuvels, kleine dorpjes en strookjes bos. En dit blijft zo tot we op onze bestemming van vandaag aankomen; een Nederlandse chambre d’hotes, “ Le moulin du merle” genaamd. Er logeren veel Nederlanders en ‘s avonds eten we met zijn allen gezellig op de waranda. We kwamen vandaag ook nog door een klein dorpje “ La maison Dieu” genaamd, waar we uitgenodigd werden door ene Bruno Goury. Hij is ijzersmid en maakt sculptures en volgt in dit vak zijn vader en opa op. We hebben zijn werkplaats bekeken en hij vertelde vol trots over zijn werk. Hij wees ons ook de weg naar het plaatselijke bakkertje, dat wij zonder zijn hulp echt niet hadden kunnen vinden. Het zag er uit als een gewoon woonhuis en toen we daar naar binnen gingen, bleek het inderdaad de bakker te zijn. Het brood was op rantsoen: We mochten niet meer dan een baguette kopen.

omgeving la Maison Dieu La Maison Dieu even rusten in la Maison Dieu smederij van Bruno Goury kerkje Saligny kerkje Saligny (3) le Moulin du Merle

1. George en Ria:
    12 augustus 2013
    Hoi Inge en Joop'
    we hebben genoten van jullie reisverslagen.
    wat een prachtige ervaringen. veel van de natuur genoten en niet te vergeten, het contact met de plaatselijke bevolking.
    dit reisverslag is voor jullie geweldig om het over enige tijd allemaal nog een keertje te lezen. het geeft het gevoel of je het nog een keer beleeft.
    wij hebben het verslag met veel plezier gelezen. het is heel mooi geschreven waarbij we het gevoel hebben dat we mee waren.
    prachtig hoor!
    Groetjes van Ria en George