Dinsdag 13 augustus. Champlemy-Arbourse 13 km.

14 augustus 2013 - Champlemy, Frankrijk

Dinsdag 13 augustus. Champlemy-Arbourse  13 km.

Je kunt het altijd proberen…..

Vanmorgen hebben we de enorme tuin van de eigenaresse van de chambre d’hotes bekeken.   De tuin telt drie niveau’s en heeft paardenstallen, een put en een beekje. Er was een Nederlandse vriend van haar aan het werk, omdat er nogal wat stormschade van enige tijd terug was ontstaan. We gingen pas om 09.30 uur weg, maar dat was niet erg omdat we niet erg ver hoefden te gaan. Het was een saaie tocht. Veel rechte wegen door bossen en veel bospaden zonder uitzicht. Dat zijn we de laatste tijd wel anders gewend. Eenmaal in Arbourse aangekomen konden we ons melden bij de mairie en kregen we de sleutel van de gite. Het is hier weer prima voor elkaar. We hebben een klein huisje met keuken, een gevulde koelkast, kookplaatjes, douche en toilet en twee stapelbedden. Je mag eten wat je wilt en de kosten daarvan in een geldkistje doen. Toen ik buiten zat kwam er een mannetje aan lopen die vroeg hoe het met me ging, waar ik vandaan kwam, of ik misschien klachten had van het lopen en of ik helemaal alleen was ???? Toen ik zei dat ik samen met mijn man was, die onder de douche stond, zei hij zoiets van :” Zoals je wilt”, en ging er in zijn autootje als een speer vandoor.

omgeving Champlemy abdij van Bourras l'Abbaye gite in Arboursekasteeltje bij Arbourse omgeving Arbourse koeien bij Arbourse

’s Avonds hebben we nog een wandelingetje door het dorp gemaakt en zagen we een kasteel en een kudde  rennende koeien, die even later op een rij gingen staan om ons aan te gapen. Er zijn geen andere pelgrims bijgekomen, dus we hebben lekker het rijk alleen. Vanavond vroeg naar bed, want we willen morgen om 07.30 uur vertrekken.

Woensdag 14 augustus.  Arbourse-La Charite sur Loire.  21,5 km.

Een magisch moment…..

Het was heel fris vanmorgen, toen we vertrokken. We hadden onze thermo-shirts met lange mouwen aan en dat was net aan voldoende warm. De ochtendmist hing nog over de velden. We gingen meteen de hoogte in en liepen over een mooi pad door het bos. Daarna weer een verrassend uitzicht( toen we het bos uitliepen) op kleine dorpjes en wijngaarden. Toen we op een klein weggetje,  richting Mauvrain, liepen, kwam er opeens vanuit het bos een vos aangelopen. Hij liep de weg op, stond stil, draaide zich om en keek naar ons. Het zonlicht kwam net over de bosrand en scheen precies op de plek waar de vos stil hield. Hij liep een stukje verder, stopte weer en keek weer om naar ons. Toen verdween hij weer in het bos. Een moment om stil van te worden….

ochtendmist bij Arbourse omgeving Arbourse (6) bakhuisje in Murlin (2)

We liepen naar Murlin, waar we langs een grote houtzagerij kwamen. Het is een pittoresk dorpje, met oordoppen in, want in de wijde omtrek hoor je de zaagmachines en heftrucks. Het laatste gedeelte van de tocht ging over een lange rechte bosweg en om 14.00 uur liepen we Charite sur Loire binnen.  Eerst hebben we de l’eclise Notre dame bekeken. Het is een oude Romaanse kerk. Daarna gingen we naar het toeristenbureau, waar we de sleutels van de gite kregen. De gite is in het centrum gelegen en we hebben deze keer weer het geluk dat we de enige gasten zijn. Joop heeft rijst met kip kerrie gekookt en we hebben heerlijk gegeten. Straks gaan we naar het Ile du Fauburg, een eilandje in de Loire,  en we nemen een lekkere fles wijn en twee glazen mee om te vieren dat we ons eerst gestelde  doel: Charite sur Loire) gehaald hebben.

omgeving la Charite sur Loire (2) Sainte Croix Notre Dame, werelderfgoed La Charite sur Loire Inge vertelt over de tocht  in la Charite sur Loire La Charite sur Loire avondlicht  La Charite sur Loire

1. Susan, Dennis en lize:
    14 augustus 2013
    Wat een avonturen beleven jullie allemaal weer!! Nog een dag of vijf, dan zit deze etappe er alweer op en begint het normale leven weer, wij kijken er in ieder geval naar uit om jullie weer te zien!

Xxx
  2. Henny en Jan:
    14 augustus 2013
    Weer mooie berichten van jullie. Nog even doorzetten hoor. We zijn benieuwd naar jullie live verhalen.
    Groeten Henny en Jan
  3. Marga van Ree:
    15 augustus 2013
    Goed hoor! Het doel bereikt - en wat een mooi verhaal over dat vosje.
    Een fijne thuisreis,

met een groet, Marga van Ree