7 juli 2015 Najera- Santo Domingo de Calzada 20.5 km.

7 juli 2015 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Van de Spaanse nood een deugd maken...

Gisterenavond hebben we nog een klein wandelingetje gemaakt en op een terras aan de rivier gegeten. Het was toen nog 36 graden. Aan de rand van de stad is een hoge rotspartij met holen uit de Romeinse tijd. Zij dienden toen als schuilplaats voor de bevolking tegen de barbaarse troepen.
Vandaag vertrokken we om 6 uur, samen met een hele stoet pelgrims. Iedereen wil de ergste hitte voor zijn. En heet werd het! De wijngaarden hebben plaatsgemaakt voor golvende graanvelden met stoffige grindwegen. Wel erg mooi! We kwamen door een spookdorp waarvan van de honderden woningen maar een paar huizen bewoond zijn. De huizen zijn net voor de crisis gebouwd en toen niet te verkopen geweest.
Er zijn ook Spanjaarden die van de nood een deugd maken.... een werkloze jongen stond onder een parasol met fruit, drankjes en koek, boven op een berg, waar iedereen bekaf aan kwam lopen. Hij deed hele goede zaken. Waarschijnlijk mag het officieel niet, want hij vroeg geen vaste bedragen en iedereen mocht zelf zijn prijs bepalen.
Na een hete tocht kwamen we om 12 uur in Santo Domingo de la Calzada aan. We hebben proberen te slapen op hele harde bedden en straks gaan we de stad even in. De stad heeft een kathedraal waar 2 levende kippen in gehouden worden. Er is een legende die vertelt dat in de 14 eeuw een Duitse pelgrim en zijn ouders in deze plaats verbleven. De herbergiersdochter werd verliefd op hem, maar hij beantwoordde haar liefde niet. Uit wraak betichtte ze hem van diefstal. De jongen eindigde als straf aan de galg. Toen zijn ouders op de terugweg vanuit Santiago kwamen, troffen ze hem nog levend aan met de strop om zijn nek. Ze meldden dit bij de rechter en deze zei zei: ' Die jongen is even dood als de 2 gebraden kippetjes op mijn bord.' Hij was nog niet uitgesproken, of de kippen kwamen zo levend als wat overeind.
De 2 kippen in de kerk worden wel iedere 3 weken vervangen. Ik denk dat anders het Spaanse dierenbevrijdingsfront in aktie komt. In ieder geval doet dit verhaal de kerk financieel goed. Er wordt entree gevraagd en dat allemaal om 2 kippen in een kerk te zien..
Morgen schijnt het koeler te worden. Gelukkig maar, want we gaan weer verder door enorme boomloze graanvelden.