Donderdag 25 juli Reims –Rilly le Montagne 12 km.

26 juli 2013 - Moussy, Frankrijk

Donderdag 25 juli Reims –Rilly le Montagne 12 km.

Schokkend nieuws over een treinongeluk bij Santiago de Compostella

We hoefden vandaag maar 12km. te lopen, dus we namen vanmorgen alle tijd. We liepen eerst over een fietspad langs de Marne. Daar werden we aangesproken door twee dames die petanque aan het spelen waren. Zij vertelden ons dat er vanmorgen een groot treinongeluk met veel doden had plaatsgevonden bij Santiago de Compostella. Dan ben je toch wel heel dankbaar dat je nog maar tot Reims bent gekomen en niet in die trein zat. We hebben de basiliek van St. Remy bekeken. Ook een prachtige kerk met glas in lood ramen.

185_canal Reims 196_basiliek Saint Remi 197_glas in lood Saint Remi 198_Saint Remi

Daarna liepen we Reims uit en na een uurtje waren we weer op het platteland, weg van alle stadse herrie. Het landschap is weer anders dan voorgaande dagen. Het is vrij heuvelachtig en we lopen de eerste wijngaarden in. In ieder dorpje vind je veel champagnehuizen, waar je champagne kunt proeven en kopen. In Rilly la Montagne stond ons volgende onderkomen en toen we aanbelden bij de fam. Fagot, vertelde de vrouw des huizes dat wij onze gite deelden met nog iemand die we wel kenden. Drie keer raden….. onze Guy natuurlijk. We werden naar een ruimte boven een grote landbouwschuur gebracht, waar een kamer met drie lange tafels was, twee douches en toiletten en een slaapkamer met een tweepersoonsbed en een eenpersoonsbed was.  Een soort “ Polen” onderkomen. Dat klopte ook wel, want hier worden alle seizoensarbeiders ondergebracht, die de druiven oogsten in september en oktober. De madame was erg zakelijk. Ze rekende meteen af, nam onze credentials in en die zouden we de volgende ochtend weer terugkrijgen bij het inleveren van de sleutel. Ze dacht natuurlijk:” Zo, die Hollanders leveren op deze manier zeker te weten de sleutel weer in, want ze gaan echt niet zonder hun credentials verder.”

202_champagnestreek  203_champagne207_champagne 208_uitzicht gite Rilly la Montagne

Samen met Guy hebben we boodschappen gedaan en soep en lasagne in de magnetron bereid. Guy trakteerde ons op een heerlijke fles champagne, die we als aperatief opdronken. We lagen weer op tijd in bed, maar dat heeft niet veel geholpen. Eerst vierde de plaatselijke jeugd een feestje met veel kabaal en later in de nacht barstte er een hevig onweer los.

Vrijdag 26 juli Rilly la Montagne-Moussy.  26 km.

Heel decadent met de bus

Het hield maar niet op en om 08.30 uur hoosde en onweerde het nog. Lopen was echt geen optie. Gelukkig was er een treinstation in dit plaatsje. Daar kochten we een kaartje naar Epernay. Inmiddels stond er een trein langs het perron, die wel erg verdacht lang bleef staan. En ja hoor….er was een bovenleiding geraakt door het onweer, dus het treinverkeer lag stil. Na een uurtje kwam er een grote touringcar en die bracht ons naar Epernay.  Wel erg luxe hoor, om zo rondgereden te worden, waar je anders uren over zou doen, als je zou  gaan lopen. Het was nog een uur lopen naar ons geboekte hotel in Moussy, ook een Champagnedorpje. Deze keer hadden we weer eens lekker een kamer voor onszelf. Guy had ook een eigen kamer. De hele middag hebben we lekker geluierd en dat hadden we wel nodig ook, want die hitte van de afgelopen dagen gaat je niet in de koude kleren zitten. ( ha ha, vreemde uitdrukking, in dit verband) Ik (Inge) heb last van blaren aan de tenen. Ik denk vanwege de warmte. Ze zijn nu weer doorgeprikt en ingetaped door  dokter Joop, dus morgen kunnen we er weer tegenaan.

2013-07-26 Een wijnhuis bij Moussy Onze "Guy" bij wijnhuis "Guy" 2013-07-26 Champagnefles in Moussy 2013-07-26 blaarbehandeling

1. Jaap, Lin en sofie:
    26 juli 2013
    Nou, zo'n tripje met de bus is jullie gegund hoor na dat vele lopen! Mam, hopelijk heb/krijg je niet te veel last van je blaren!
    X lin en jaap
  2. Olga van dalsem:
    27 juli 2013
    blaren kunnen zeer vervelend zijn. maar gelukkig heb je dokter Joop mee.
    lekker een rustdag is nooit weg, want warmte neemt een heleboel energie. denk er aan genoeg te drinken en niet alleen champagne!
  3. Simone Swinkels:
    29 juli 2013