7 augustus 2015 Lavacolla - Santiago de Compostella 11 km.

7 augustus 2015 - Comarca de Santiago, Spanje

We ZIJN er....

Tja...en dan loop je om 10 uur 's morgens opeens het plein voor de kathedraal op. 'Is het hier?' zeggen we tegen elkaar. Het is vrij rustig. Als we beter om ons heen kijken zien we pelgrims op de grond zitten. Sommigen heel stil, anderen in een hoera stemming, omdat ze het doel hebben bereikt. De mountainbikers hebben hun fiets op de grond gelegd en hebben hun blik op de kathedraal gericht.
Wij omhelzen elkaar...' We hebben het GEHAALD'
Na 143 dagen lopen en 2750 km.afgelegd te hebben zijn we er.
We laten ons op de foto zetten en anderen vragen hetzelfde aan ons. Daarna gaan we op zoek naar het pelgrims buro om ons diploma op te halen. Gelukkig is de rij niet zo lang en na een kwartier zijn we aan de beurt. We vullen onze gegevens in en het meisje achter de balie is vol bewondering als ze hoort van waar we zijn vertrokken. Met ons diploma gaan we ook nog even op de foto en vervolgens gaan we naar de Huiskamer van de Lage Landen. Daar worden we door 2 Nederlandse vrijwilligers welkom geheten met een kop koffie en een biscuitje. Hollandser kan haast niet. We hebben even heerlijk verslag kunnen doen van onze belevenissen en wederzijdse ervaringen uit kunnen wisselen. Een warm welkom was het! Erg jammer dat ze niet goed gefaciliteerd worden met behoorlijke huisvesting. We hoorden dat ze een kamer langs een gigantisch drukke verkeersweg hadden en bedden waar je pijn in je rug van krijgt. De Nederlandse Jacobus vereniging krijgt toch genoeg lidmaatschapsbijdrage binnen...
Toen we naar ons hotel liepen, was het al een stuk drukker in de stad. We verblijven in een tot hotel omgebouwd oud klooster. Heel stijlvol....
' s Middags gingen we weer de stad in. Je kon inmiddels over de hoofden lopen. Zo ongelooflijk druk. Op het plein lieten grote groepen pelgrims een yell horen. We zagen onze Amerikaanse vriendinnen van het blarenfestival ook. Ze heeft het zonder al te erge problemen uit kunnen lopen.
In de kathedraal was het ook ongelooflijk druk. Er stond een hele lange wachtrij voor het beeld van Jacobus. Het is traditie om je pelgrimstocht af te sluiten met een omhelzing met het beeld van deze heilige, naar wie deze tocht vernoemd is. Wij vonden de wachtrij voor deze 'hug' te lang en besloten om het 's avonds nog eens te proberen. Iedere vrijdagavond wordt, tijdens de mis van 19.30 uur, het grote wierookvat, de basso fumare, door de kerk geslingerd. Een heel spektakel. Vroeger gebeurde dit om de onfrisse (zeg maar stinkende) lucht die de pelgrims afgaven, te verdrijven.
Om 18.00 uur zitten we in de kerk. Er zijn een aantal banken gereserveerd voor pelgrims met hun credentials. Wonderlijk genoeg zien we dat deze banken gevuld worden door Spanjaarden die er echt niet uitzien als pelgrims. De kerk stroomt voller en voller en mensen moeten zelfs op de grond zitten. Voordat de mis begint, oefent een voorzing-non een aantal liederen met het publiek. Daarna komen circa 16 priesters het altaar op om de mis te doen. Alles is in het Spaans. Aan her eind van de mis wordt het grote wierookvat heen en weer geslingerd... hoger en hoger... wat een spektakel..
Na de mis hebben we Jacobus nog omhelst: dus we hebben onze camino naar behoren afgesloten.

Gelukkig gaan we nog een paar dagen naar de kust. We gaan naar Finisterre, het eind van de wereld, waar pelgrims vroeger hun kleding verbrandden. Tegenwoordig mag dat niet meer vanwege brandgevaar.
De komende dagen kunnen we in alle rust terugkijken op dit avontuur en alle indrukken laten bezinken. We hebben met volle teugen genoten van onze tocht. Van de natuur, de cultuur, de gastvrijheid in België en Frankrijk, de ontmoetingen met andere pelgrims, van de zonsopkomst en en de stilte, van de onverwachte ontmoetingen met een hert of vos, van de grootsheid van de bergen en het nietig zijn van onszelf, van de geuren van de eucalyptus, van het besef dat velen ons, sinds eeuwen, voorgegaan zijn. We zijn gelukkig dat onze gezondheid ons in staat heeft gesteld om dit te ondernemen en dat ons grote blessures bespaard zijn gebleven. En al die ongemakken zoals slaaptekort en moeheid zijn nu al van ondergeschikt belang.
We hebben ook genoten van alle support op ons blog en wie weet hebben we anderen ook enthousiast kunnen maken om deze tocht te gaan ondernemen.
Alles zal nog vaak in onze herinneringen naar voren komen.

Er zijn geen mooiere foto's dan herinneringen.....

1. Jaap, Lin en sofie:
    8 augustus 2015
    Wauw!!!! Wat een prestatie!! Wij zijn hartstikke trots op jullie!! Geniet van de laatste dagen in Spanje!
  2. Marianne en Leo:
    8 augustus 2015
    Super van jullie, een top prestatie vinden wij, met veel plezier hebben we jullie spannende avonturen elke keer gelezen, en ja jullie hebben ons zeker enthousiast gemaakt, maar deze trip is voor ons niet weggelegd, maar al lezend hebben wij de reis ook gemaakt. Maak er nog een paar mooie dagen van samen . Lieve groetjes Marianne en Leo uit een zonnig Beverwijk.
  3. Foke:
    Hoi Inge en Joop,
    Hartelijk gefeliciteerd!!! Wat enorme prestatie. Maar belangrijker is de innerlijke rijkdom die jullie hebben verkregen.
    Goede terugreis en hopelijk schijnt de zon in Finisterre.
    Hartelijke groeten, Foke
  4. Foke:
    Hoi Inge en Joop,
    Goede terugreis en hopelijk schijnt de zon in Finisterre.
    Hartelijke groeten, Foke
  5. Olga van dalsem:
    8 augustus 2015
    Super!! Ik wist wel dat jullie het zouden redden en heb genoten van de vele gezellige en geestige verhalen die jullie ons hebben gezonden. Samen met alle foto's is dit een prachtig document geworden.
    Geniet van jullie 'vrije dagen' en een goede reis terug.
  6. Henny en Jan:
    8 augustus 2015
    Wandelkanjers proficiat met het behaalde doel! Dankzij jullie verhalen zijn we de weg de afgelopen jaren vanuit Warmenhuizen meegelopen. We horen graag jullie belevenissen binnenkort 'live'. Geniet van jullie laatste dagen in Spanje en een goede reis naar huis.
  7. Dick Sentenie:
    12 augustus 2015
    Hallo Inge en Joop,
    Wat mooi om te lezen dat deze reis nu voltooid is. Rust lekker uit en Joop, ik hoop je verhaal nog eens op het werk te horen. Groeten, Dick
  8. Frans G.:
    13 augustus 2015
    Prachtige prestatie!!! Petje af! Ook complimenten voor jullie leuke en levendige verhalen van de reis. Was erg leuk om in jullie belevenissen te delen.